CS EN
Jak vytvořit článek na webu
3. října 2012 Návody pro weby verze 2010

Jak vytvořit článek na webu

Článek na webu v systému charitních webů slouží především k popisu a informování o událostech, které se udály nebo se dějí. Na nadcházející události zveme pomocí modulu „Akce“, případně můžeme důležité události vypíchnout formou „Krátké zprávy“, boxíku, nebo pomocí banneru.

Článek se skládá z titulku, perexu a těla. Měl by vždy odpovídat na otázky KDO, CO, KDY, KDE. Kdo, co patří už do titulku, kdy a kde je údaj, který uvádíme v perexu.

  1. Titulek článku má být krátký, ale zároveň dostatečně popisný, má vybízet k přečtení článku např. Ostravská charita otvírá nový stacionář pro seniory. Nesmíme zapomínat, že článek můžeme nabídnout v rámci sítě i dalším charitám, proto vždy specifikujeme kdo, (nepoužíváme obrat jako ,,u nás“ nebo ,,otvíráme“), přestože článek bude primárně na vašem webu. Obecně znějící titulek (výzva pro dobrovolníky Budete pomáhat s námi?), používáme pouze u akcí a kampaní, ne při popisu činností a aktivit charity.
  2. Perex (anotace) je stručný, zkrácený popis toho, o čem článek pojednává a obsahuje to nejzajímavější, aby článek na webových stránkáchupoutal pozornost a nalákal čtenáře číst dál. Délka do 250 znaků např. Za doprovodu country skupiny Bizoni přestřihl v úterý 23. května starosta Houslic pásku před novým stacionářem pro seniory. Charita tak rozšiřuje nabídku služeb v regionu, kde již pomáhá seniorům v osmi střediscích. Do perexu můžeme přidat ilustrující fotografii nebo obrázek, má potenciál zaujmout uživatele a je to také estetický bonus pro hlavní stránku webu. Do perexu nedáváme odkaz na jiné stránky, může se stát, že uživatel se proklikne dál a článek tak zcela přeskočí. Na konce perexu  nepíšeme „Více“, protože perex je součástí článku i po rozkliknutí, kdy je už „Více“ nadbytečné. Z hlavní stránky si čtenář článek může otevřít kliknutím na nadpis či foto.
  3. Tělo článku je samotný obsah článku, který již obsahuje všechny informace, fotografie a odkazy k danému tématu. Článek by neměl být příliš dlouhý (nejlépe do 2500 znaků), aby čtenáře neodradil, pokud je sdělení opravdu velmi obsažné, je lepší když ho rozdělíme na více článků nebo využijeme odkazů na jiné stránky webu, které o konkrétní věci již informují, (např. není třeba v článku popisovat co je stacionář pro seniory, ale dát odkaz na stránku webu, kde je tato informace obsažena.). Tělo článku by mělo být děleno do odstavců, ilustrovanéfotografiemi a obrázky, v případě delšího textu i mezititulky. Tělo se snažíme rozčlenit ztučněním důležitých informací a doplnit především velkým množství odkazů, které prováží obsah článku s dalšími články a stránkami webu, což umožní provést uživatele nenásilně po celém webu a navést ho tak například k možnosti zapojit se finančním darem, nebo jako dobrovolník apod.

Článek můžeme obohatit o další prvky.

  1. Pod článkem můžeme dodat kontakty na osoby, které můžou zájemcům poskytnout další informace, nejlépe jen jméno, které je zároveň odkazem na profil dané osoby v Adresáři nebo na stránku s kontakty na dané oddělení (tím se vyhneme přepisování údajů v desítkách článků např. při změně tel. čísla) např. odkaz na tiskové oddělení, nebo email na pracovníka charity.
  2. Mužeme použít RSS a připojit fotogalerii.
  3. Na atraktivitě článku výrazně přidá přímá řeč a vylíčení detailů prostředí, osob apod. (Například místo „senioři si divadelní prostředí pochvalovali“ lze napsat „Divadlo bylo vtipné a líbily se mi i kostýmy,“ pochvaluje si dlouholetá klientka Domova, paní Marie.)
  4. seznam webů pro nabídnutí článkuČlánek můžeme nabídnout ostatním charitám, případně přidat do elektronického zpravodaje.

Článek v redakčním systému vytvoříme následujícím způsobem.

  1. V levém menu moduly a nástroje klikneme na články, dáme přidat, objeví se tabulka přidání článku.  
  2. Vybereme z možností zobrazit na hlavní stránce a RSS, možnosti jsou předvybrány, změna je možná odháčkováním možnosti. Je vhodné ponechat předvybrané nastavení*.
  3. Vyplníme titulek článku, URL identifikátor se nám po kliknutí vyplní automaticky. Pokud máme již článek zveřejněn na webu, a po čase se rozhodneme změnit titulek, v žádném případě NEMĚNÍME URL, protože by veškeré odkazy na článek z dalších webů, z e-mailu, na Facebooku apod. přestaly fungovat!
  4. Anotaci (perex) vyplníme v textovém editoru (editor obsahu), nezapomínáme potvrdit možností uložit.stránka pro vytvoření článku
  5. Shodně postupujeme i u samotného obsahu (těla) článku.
  6. Zpravodaj, vybereme, zda chceme článek připojit k elektronickému zpravodaji, možnost odeslat je předvybrána.
  7. Stav, pokud je aktivní, pak se článek ihned zobrazí na webu, při volbě možnosti neaktivní se článek vyskytuje jen v redakčním systému. Stav můžeme průběžně měnit, v případě nabídnutí článku však jeho zneaktivnění způsobí nezobrazení na ostatních webech, které článek přijaly.
  8. Máme také možnost připojit galerie, obrázky z archivu souborů či akce.
  9. Nutná položka je zařazení článku do rubriky. Hlavní rubrika je povinná položka, proto musíme umístit článek do rubriky např. Aktuálně z Charity. V případě, že jsou v systému vytvořeny další rubriky, kam se článek hodí, lze také vybrat další rubriky (např. z domova, ze zahraničí atd.služby pro seniory, z domova aj.), kde bude článek umístěn.  Rubriku přiřadíte kliknutím na příslušný řádek (v zelených rubrikách je článek zařazen, v červených nikoliv). Jak vytvořit rubriky pro články naleznete zde.
  10. Potvrdíme tlačítkem přidat.

Článek hotový a umístěný v systému. V případě, že je článek aktivní, je viditelný na webu.

 


          

*)zobrazit na hlavní stránce - v případě, že nechcete, aby se článek objevil na hlavní straně  (zařadí se automaticky na první místo), můžete odháčkovat tuto možnost.

RSS - umožňuje odběr novinek z webu. Uživateli se pravidelně stahují aktuality a články, pokud si tuto možnost vybere do jeho čtečky RSS, pokud odháčkujeme RSS, neumožníme článku vstoupit do RSS kanálu.